Δηλώσεις Επιτρόπου Δ. Αβραμόπουλου σχετικά με την εφαρμογή της Ευρωπαϊκής Ατζέντας για τη Μετανάστευση, Βρυξέλλες 8/12/2016

Print Friendly, PDF & Email
Ημερομηνία: 
8 Δεκ 2016
  • Αβραμόπουλος Avramopoulos
  • Αβραμόπουλος Avramopoulos
  • Αβραμόπουλος Avramopoulos

Απάντηση σε ερώτηση δημοσιογράφου εάν αρχίζουν οι επιστροφές Δουβλίνου προς την Ελλάδα (στα ελληνικά):

Video: https://youtu.be/58FqpmTXbZI

Ευχαριστώ που μου δίνετε την ευκαιρία να ξεκαθαρίσω και στα ελληνικά: 

Όχι δεν αρχίζουν οι επιστροφές Δουβλίνου προς την Ελλάδα. 

Το αντίθετο: μόνο υπό προϋποθέσεις θα μπορούν σταδιακά να επιστρέφονται κάποιες κατηγορίες μεταναστών οι οποίοι θα εισέλθουν στην Ευρώπη μέσω Ελλάδας μόνο μετά τη 15η Μαρτίου 2017 και οι οποίοι έπειτα θα φύγουν παράτυπα προς άλλο κράτος μέλος. 

Θέλω να είμαι ξεκάθαρος: προτείνοντας σήμερα στα Κράτη-Μέλη τη σταδιακή μόνο αποκατάσταση το 2017 των μεταφορών προς την Ελλάδα βάσει του Δουβλίνου, η Επιτροπή δεν προτείνει να επωμισθεί η Ελλάδα επιπλέον βάρος.

Αυτό θα ήταν ανεύθυνο τόσο ως προς την Ελλάδα, δεδομένης της πίεσης κάτω από την οποία βρίσκεται η χώρα, όσο και προς τους αιτούντες άσυλο που  πρέπει να γίνονται δεκτοί κάτω από καλές συνθήκες και με ασφάλεια. 

Η σύσταση επομένως προτείνει μια σταδιακή και όχι πλήρη αποκατάσταση και κυρίως ξεκαθαρίζεται δια παντός ότι όσοι μετανάστες βρίσκονται ή θα βρεθούν σε άλλα Κράτη Μέλη έχοντας εισέλθει μέσω Ελλάδας πριν τις 15 Μαρτίου 2017 δεν θα σταλούν πίσω στην Ελλάδα. 

Η σύσταση δεν έχει αναδρομική ισχύ –  και ακόμα και όταν αρχίσει να ισχύει θα αφορά συγκεκριμένες κατηγορίες μεταναστών και υπό προϋποθέσεις. 

Θα αφορά στη πραγματικότητα μόνο σε έναν μικρό αριθμό ατόμων. Και αυτό γιατί:

Οι έλεγχοι στα χερσαία σύνορα της Ελλάδας με την Αλβανία και την ΠΓΔΜ έχουν ενισχυθεί, και πλέον δεν πραγματοποιούνται δευτερογενείς μετακινήσεις. 

Επιπλέον, η Ελλάδα έχει ζητήσει την ανάπτυξη της Ευρωπαϊκής Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής στην περιοχή, κάτι που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη.

Αυτό σημαίνει ότι ήδη τώρα και σίγουρα πολύ πριν από τις 15 Μαρτίου κανείς μετανάστης δεν θα μπορεί, να φεύγει παράτυπα. 

Η σύσταση είναι επομένως θετική για την Ελλάδα.

Συνοψίζω:

1. Η Σύσταση αναγνωρίζει τη σημαντική πρόοδο που έχει πραγματοποιηθεί στην Ελλάδα 

για την καλύτερη λειτουργία του συστήματος ασύλου και μάλιστα υπό πρωτοφανείς συνθήκες πίεσης. Μέσα σε εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες και με τη βοήθεια και της Επιτροπής, των Ευρωπαϊκών Οργανισμών (Agencies) και των Κρατών Μελών έχει γίνει αναμφισβήτητη πρόοδος. 

Εξάλλου, σήμερα ανακοίνωσα, επίσης, τον τερματισμό της διαδικασίας επί παραβάσει 

κατά της Ελλάδας σχετικά με την εφαρμογή του κανονισμού Eurodac. Το ποσοστό λήψεων δακτυλικών αποτυπωμάτων έχει φθάσει σχεδόν το 100% για όλες τις παράτυπες αφίξεις. 

2. Η σύσταση δεν ισχύει άμεσα, αλλά από τη 15η Μαρτίου. Αποκλείονται οι επιστροφές που εκκρεμούν και δεν προβλέπονται άμεσα επιστροφές.

3. Ακόμα και μετά τις 15/3 θα αφορά σε συγκεκριμένες κατηγορίες από τους ελάχιστους που θα καταφέρουν να παρακάμψουν τους ελέγχους και υπό προϋποθέσεις και με εγγυήσεις και με τη συνεργασία της Ελλάδας . 

4. Αν ο αριθμός των αφίξεων αυξηθεί πάλι, η Επιτροπή προφανώς θα αναθεωρήσει τη σύστασή της.   

Και να προσθέσω: Όλες οι άλλες εκθέσεις προόδου που παρουσίασα σήμερα συνδέονται άμεσα με αυτή τη σύσταση. Δηλαδή:

H ανάγκη επιτυχούς συνέχισης της εφαρμογής της Δήλωσης ΕΕ-Τουρκίας (μείωση αφίξεων – αύξηση επιστροφών)

Η σταθεροποίηση των ικανοποιητικών αριθμών των μετεγκαταστάσεων από την Ελλάδα και την Ιταλία 

Η ανάγκη άμεσης αποστολής εμπειρογνωμόνων για την επιτάχυνση των διαδικασιών στα πλαίσια τόσο της Δήλωσης όσο και της Μετεγκατάστασης

Ομιλία Επιτρόπου Δ. Αβραμόπουλου

Video: https://youtu.be/_K2UPR7NFYQ

Δεν βρισκόμαστε στο σημείο που ήμασταν ένα χρόνο πριν. Η προσφυγική κρίση δεν έχει ακόμα τελειώσει. Γι' αυτό πρέπει να διασφαλίσουμε την εφαρμογή όλων των πολιτικών μας.  Σήμερα, για μια ακόμα φορά, αποδεικνύεται πόσο στενά συνδεδεμένες είναι οι πολιτικές μας, καθώς και η ανάγκη να εντείνουμε τις προσπάθειές μας ώστε να έχουν συγκεκριμένα αποτελέσματα. Η επιτυχία της μεταναστευτικής μας πολιτικής εξαρτάται από όλες τις δράσεις μας συνολικά και όχι από κάθε μια ξεχωριστά. 

Στον τομέα της μετεγκατάστασης και της επανεγκατάστασης σημειώθηκε τον Νοέμβριο  ρεκόρ. Μετεγκαταστάθηκαν περισσότερα από 1400 άτομα μέσα σε έναν μήνα – ο υψηλότερος αριθμός μέχρι σήμερα. Συνολικά έχουν πραγματοποιηθεί περισσότερες από 8000 μετεγκαταστάσεις. Ο αριθμός των μετεγκαταστάσεων από την Ελλάδα διατηρείται σταθερά στα 1000 άτομα μηνιαίως, ενώ στην περίπτωση της Ιταλίας οι μετεγκαταστάσεις κατά τον τελευταίο μήνα έχουν διπλασιαστεί.

Η πρόοδος αυτή πρέπει να συνεχισθεί. Για τον λόγο αυτό απευθύνουμε έκκληση προς τα Κράτη Μέλη να διασφαλίσουν το λιγότερο 2000 μετεγκαταστάσεις κάθε μήνα από την Ελλάδα, και 1000 από την Ιταλία. Ο ρυθμός αυτός θα πρέπει να αυξηθεί μετά τον Απρίλιο του 2017, σε  3000 και 1500 άτομα, αντιστοίχως. Είναι η στιγμή να εντείνουμε ακόμα περισσότερο τις προσπάθειές μας.

Ένα από τα πιο επείγοντα ζητήματα είναι η επιτάχυνση και η αύξηση των μετεγκαταστάσεων των ασυνόδευτων ανήλικων παιδιών από την Ελλάδα και την Ιταλία, και η εξασφάλιση επαρκών συνθηκών υποδοχής και επιτροπείας τους. 

Και στον τομέα των επανεγκαταστάσεων έχει σημειωθεί μεγάλη πρόοδος, καθώς περισσότερες από 2000 νέες  επανεγκαταστάσεις πραγματοποιήθηκαν επιπλέον, σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο. Ο συνολικός αριθμός τους ανέρχεται, μέχρι στιγμής, σε 13887.

Επιπλέον, η Δήλωση ΕΕ-Τουρκίας συνεχίζει να λειτουργεί και να έχει αποτελέσματα. Οι αφίξεις συνεχίζουν να είναι περιορισμένες, με τον μέσο όρο να ανέρχεται σε 80 άτομα την ημέρα. Εστιάζουμε την προσοχή μας στην αύξηση των επιστροφών, όχι μόνο στο πλαίσιο της εφαρμογής της Δήλωσης, αλλά και για την ανακούφιση των Ελληνικών νησιών από την πίεση που δέχονται.

Σε ό,τι αφορά την απελευθέρωση υποχρέωσης ταξιδιωτικής θεώρησης, η Επιτροπή και η Τουρκία παραμένουν προσηλωμένες στη συνέχιση της συνεργασίας και του διαλόγου τους για την εξεύρεση λύσεων σε όλα τα εκκρεμή ζητήματα. 

Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος τους τελευταίους μήνες, κάτω από εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες, για να τεθεί σε εφαρμογή ένα πλήρως λειτουργικό σύστημα ασύλου. Θέλω να συγχαρώ την Ελλάδα για την πρόοδο αυτή.

Με μεγάλη μου ικανοποίηση ανακοινώνω σήμερα τον τερματισμό της διαδικασίας επί παραβάσει κατά της Ελλάδας και της Ιταλίας σχετικά με την εφαρμογή του κανονισμού Eurodac. Και στις δυο χώρες το ποσοστό λήψεων δακτυλικών αποτυπωμάτων έχει φθάσει σχεδόν το 100% για όλες τις παράτυπες αφίξεις.

Στην Ελλάδα, αυτή τη στιγμή υπάρχουν διαθέσιμες περισσότερες από 70000 μόνιμες και προσωρινές θέσεις υποδοχής. 

Περισσότερα από 650 άτομα θα απασχοληθούν στην ελληνική υπηρεσία ασύλου μέχρι το τέλος του έτους, σε σύγκριση με τα 350 που απασχολούνταν τον Σεπτέμβριο. 

Ωστόσο, θα ήθελα να επαναλάβω για μια ακόμα φορά ότι κανένα Κράτος Μέλος δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζει αυτές τις δυσκολίες μόνο του. 

Ούτε η Ελλάδα, ούτε η Ιταλία, ούτε καμιά άλλη χώρα στο μέλλον δεν θα πρέπει να αφήνεται να επωμίζεται μόνη της ένα δυσανάλογο και μη βιώσιμο βάρος. 

Η Ελλάδα αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις στην εφαρμογή της Δήλωσης ΕΕ-Τουρκίας. Ο αριθμός των αιτήσεων ασύλου έχει τετραπλασιαστεί. Για τον λόγο αυτό συστήνουμε τη σταδιακή αποκατάσταση των μεταφορών αιτούντων άσυλο βάσει του καθεστώτος του Δουβλίνου από την επόμενη χρονιά. 

Θέλω να είμαι ξεκάθαρος, ότι αυτό δεν αποτελεί απόφαση που λαμβάνει η Επιτροπή. Η τελική ευθύνη για την επανέναρξη των μεταφορών ανήκει στα Κράτη Μέλη και τα εθνικά δικαστήρια. Ωστόσο, υπάρχουν τέσσερεις λόγοι για τους οποίους, σύμφωνα με την εκτίμηση της Επιτροπής, τα Κράτη Μέλη θα μπορέσουν εν μέρει να επαναλάβουν τις μεταφορές τον επόμενο χρόνο. 

Πρώτον, γιατί η κατάσταση στην Ελλάδα έχει βελτιωθεί σημαντικά σε σχέση με το 2011. 

Δεύτερον, γιατί με αυτόν τον τρόπο θα ενισχυθούν οι προσπάθειες για τη μετεγκατάσταση. Οι αιτούντες άσυλο πρέπει να γνωρίζουν ότι δεν μπορούν να μετεγκαθίστανται μόνοι τους, και σε περίπτωση που το κάνουν, θα επιστρέφονται. Η μετεγκατάσταση και η επανεγκατάσταση πρέπει να είναι ο δρόμος που θα επιλέγουν οι μετανάστες που αναζητούν προστασία. 

Τρίτον, η αποκατάσταση των μεταφορών στο πλαίσιο του Δουβλίνου θα έχει μεγάλη σημασία για τη μελλοντική αναθεώρησή του. Το νέο σύστημα του Δουβλίνου που έχουμε προτείνει και το οποίο βρίσκεται σε διαπραγμάτευση μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου περιλαμβάνει έναν δίκαιο μηχανισμό που θα βασίζεται στην αποτελεσματική διεξαγωγή των μεταφορών του Δουβλίνου. 

Και τέλος , η επιστροφή στην πλήρη λειτουργία του συστήματος του Δουβλίνου αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την αποκατάσταση της κανονικής λειτουργίας της Σένγκεν, σύμφωνα με τον χάρτη πορείας "Επιστροφή στη Σένγκεν".

Λαμβάνοντας υπόψη όλους αυτούς τους λόγους, η Επιτροπή προτείνει επομένως ότι τα Κράτη Μέλη μπορούν να επαναλάβουν τις μεταφορές στο πλαίσιο του Δουβλίνου από τα μέσα Μαρτίου 2017. Οι μεταφορές δεν θα έχουν αναδρομική ισχύ, που σημαίνει ότι μόνο όσοι εισέρχονται στην Ελλάδα μετά τη 15η Μαρτίου 2017 και ταξιδεύουν στη συνέχεια παράτυπα προς άλλες χώρες θα επιστρέφονται στην Ελλάδα. 

Επίσης, προτείνουμε ότι αυτό θα ισχύει μόνο για μια συγκεκριμένη κατηγορία μεταναστών. Οι αιτούντες άσυλο που ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες και τα ασυνόδευτα ανήλικα παιδιά δεν θα επιστρέφονται στην Ελλάδα. Όλες οι μεταφορές θα πρέπει να γίνονται βάσει της παροχής ατομικών εγγυήσεων από τις ελληνικές αρχές για κάθε περίπτωση ξεχωριστά.

Κάθε φορά που ένα Κράτος Μέλος θέλει να πραγματοποιήσει μια μεταφορά στο πλαίσιο του Δουβλίνου, θα μπορεί να το κάνει μόνο αφού λάβει εγγυήσεις από τις Ελληνικές αρχές ότι ο συγκεκριμένος αιτών θα γίνει δεκτός σε συνθήκες όπως προβλέπονται από το ευρωπαϊκό δίκαιο. 

Αυτό σημαίνει επίσης ότι σε κάθε περίπτωση ατομικής μεταφοράς, η Ελλάδα θα έχει τη δυνατότητα να προσδιορίζει αν οι συνθήκες είναι όντως τέτοιες και ότι είναι σε θέση να δέχεται πρόσθετους αιτούντες. Αν οι συνθήκες αλλάξουν, όπως για παράδειγμα αυξηθεί πάλι ο αριθμός των αφίξεων στην Ελλάδα, η Επιτροπή θα επανεξετάσει τη σύστασή της. 

Ουσιαστικά, για το άμεσο μέλλον, αυτό αφορά  μόνο σε έναν μικρό αριθμό ατόμων που ανήκουν σε αυτή την κατηγορία. Κάτι τέτοιο θα είναι δυνατό μόνο αν συνδυαστεί με τη συνέχιση των προσπαθειών των ελληνικών αρχών για τη βελτίωση της κατάστασης από τώρα και ως τον Μάρτιο. Και θα λειτουργήσει μόνο αν τα άλλα Κράτη Μέλη επιταχύνουν τον ρυθμό των μετεγκαταστάσεων και της αποστολής εθνικών εμπειρογνωμόνων. 

Τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ιταλία, απαιτούνται περισσότεροι εμπειρογνώμονες, και ιδιαίτερα για τον EASO αλλά και την Ευρωπαϊκή Συνοριοφυλακή και Ακτοφυλακή.

Χωρίς αυτούς τους εμπειρογνώμονες δεν μπορούν να επιταχυνθούν οι διαδικασίες, και απευθύνω έκκληση προς τα κράτη μέλη να ανταποκριθούν στις δεσμεύσεις τους άμεσα. Θα το επαναλάβω αυτό και αύριο στο Συμβούλιο Υπουργών Εσωτερικών Υποθέσεων και Δικαιοσύνης.  

Από εχθές, οι εφεδρείες ταχείας αντίδρασης συνοριοφυλάκων και εξοπλισμού βρίσκονται σε επιχειρησιακή ετοιμότητα για να βοηθήσουν ανά πάσα στιγμή κάθε Κράτος Μέλος που δέχεται, αιφνίδια και ιδιαίτερα αυξημένη πίεση στα εξωτερικά του σύνορα. 

Όλα αυτά είναι στενά συνδεδεμένα με τον στόχο μας να επιστρέψουμε στην κανονική λειτουργία της Σένγκεν όσο το δυνατόν συντομότερα.

Επιπλέον, η ενίσχυση της ασφαλείας σε ένα παγκόσμιο περιβάλλον κινητικότητας είναι καθοριστικής σημασίας. Γι' αυτόν τον λόγο, σήμερα, προτείνουμε μέτρα για τη βελτίωση της ασφάλειας των ταξιδιωτικών εγγράφων. Πλαστά διαβατήρια, ταυτότητες και άλλα ταξιδιωτικά έγγραφα έχουν χρησιμοποιηθεί στο πλαίσιο της προσφυγικής κρίσης και των πρόσφατων τρομοκρατικών επιθέσεων στην Ευρώπη. Σκοπός μας είναι να βελτιώσουμε ουσιαστικά τα χαρακτηριστικά ασφαλείας τους.  

Τέλος, χαιρετίζω τη σημερινή συμφωνία μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με το μηχανισμό αναστολής θεωρήσεων. Απευθύνω έκκληση και προς τα δυο θεσμικά όργανα να ολοκληρώσουν τις διαπραγματεύσεις και να υιοθετήσουν την απελευθέρωση των ταξιδιωτικών θεωρήσεων για τη Γεωργία και την Ουκρανία. 

Από την πρώτη στιγμή που παρουσίασα τόσο την Ευρωπαϊκή Ατζέντα για την Μετανάστευση όσο και Ευρωπαϊκή Ατζέντα για την Ασφάλεια, εφαρμόζουμε μια ολοκληρωμένη προσέγγιση για την προστασία των πολιτών μας και των ανθρώπων που έχουν ανάγκη προστασίας, διασφαλίζοντας ότι η ελεύθερη διακίνηση στην Σένγκεν θα αποκατασταθεί μέσω της κοινής διαχείρισης των εξωτερικών μας συνόρων. 

Διαδώστε το!

glqxz9283 sfy39587stf02 mnesdcuix8
sfy39587stf03
sfy39587stp15