Ομιλία Επιτρόπου Δ. Αβραμόπουλου στην Ειδική Διαρκή Επιτροπή Ευρωπαικών Υποθέσεων και στην Ειδική Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, Βουλή των Ελλήνων 23/3/2017

Print Friendly, PDF & Email
Ημερομηνία: 
23 Μαρ 2017
  • Αβραμόπουλος Avramopoulos
  • Αβραμόπουλος Avramopoulos
  • Αβραμόπουλος Avramopoulos

Βίντεο

Πρωτολογία: https://youtu.be/Pau4BE2m1kI
Δευτερολογία: https://youtu.be/pJzVWSetrXY

Κύριοι Πρόεδροι,

Κύριοι Υπουργοί,

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές,

Αγαπητοί Συνάδελφοι,

Και σας προσφωνώ συναδέλφους, γιατί έτσι αισθάνομαι, αφού για πάνω από δέκα χρόνια ήμουν ανάμεσά σας. 

Σήμερα, εδώ, στην καρδιά της Ελληνικής Δημοκρατίας, επιστρέφω μετά από δυόμισι χρόνια, αφότου ανέλαβα καθήκοντα του Ευρωπαίου Επιτρόπου.

Έχω ήδη επισκεφθεί αρκετά Κοινοβούλια της Ευρώπης  για να ενημερώσω αλλά και για να ανταλλάξω απόψεις με τους συναδέλφους σας για σημαντικά ζητήματα, όπως αυτά της μετανάστευσης και της ασφάλειας, που τα τελευταία χρόνια είναι στην κορυφή, όχι μόνο της ευρωπαϊκής αλλά και της παγκόσμιας πολιτικής ατζέντας.

Φυσικά η σημερινή συζήτηση μαζί σας  έχει ξεχωριστή σημασία.

Όπως είπα, έρχομαι εδώ ως Ευρωπαίος Επίτροπος αλλά έχω, όπως και εσείς, στο νου μου και στην καρδιά μου την Ελλάδα. 

Γνωρίζετε ότι, όπως και όλοι οι άλλοι Επίτροποι, έτσι και εγώ δεσμεύομαι να κρατώ ουδέτερη στάση απέναντι στα τα κράτη μέλη.

Πρέπει όμως να είμαι ειλικρινής. Η ευρωπαϊκή και η ελληνική μου ταυτότητα συνυπάρχουν και καθορίζουν τη στάση μου και την πολιτική μου στην Ευρώπη. 

Με τη διπλή ταυτότητα πορεύομαι εξάλλου από την αρχή της πολιτικής μου σταδιοδρομίας, δίνοντας ευρωπαϊκό πρόσημο στην πόλη των Αθηνών, που με τίμησε εκλέγοντάς με Δήμαρχο δύο φορές, με τη διπλή ταυτότητα υπηρέτησα τις θητείες μου ως Βουλευτής και Υπουργός.

Με τη διπλή ταυτότητα λειτουργώ και ως Επίτροπος από τον Νοέμβριο του 2014, έχοντας αναλάβει ευθύνη για το χαρτοφυλάκιο της Μετανάστευσης, των Εσωτερικών Υποθέσεων και της Ιθαγένειας. 

Θέματα, που στην πορεία αναδείχτηκαν ως τα πιο κρίσιμα για το μέλλον της Ευρώπης και όχι μόνο. 

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές,

Η έναρξη της θητείας μου συνέπεσε με τη μαζική μετακίνηση των προσφύγων και μεταναστών από την Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική προς την Ευρώπη. 

Στο ίδιο χρονικό διάστημα η Ευρωπαϊκή Ένωση μπήκε στο στόχαστρο της τρομοκρατίας, δέχτηκε και δέχεται επιθέσεις και πολλοί αθώοι άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους.

Μόλις χτες τιμήσαμε τα θύματα των τρομοκρατικών επιθέσεων στις Βρυξέλλες, ένα χρόνο μετά από το διπλό χτύπημα.

Και την ίδια ημέρα, είχαμε μια τρομοκρατική επίθεση στο κέντρο του Λονδίνου. Οι επιθέσεις αυτές κλόνισαν το αίσθημα της ασφάλειας των πολιτών. 

Οι δημοκρατικές μας αρχές και ελευθερίες, η ενότητα, ο σεβασμός στη διαφορετικότητα είναι πιο ισχυρές από την τρομοκρατία.  

Οι Βρυξέλλες, το Παρίσι, η Νίκαια,  το Βερολίνο, το Λονδίνο έγιναν σύμβολα της κοινωνίας, στην οποία θέλουμε να συνεχίσουμε να ζούμε.

Σύμβολα αντίστασης στην τυφλή βία. Σύμβολα ενότητας και αλληλεγγύης των πολιτών.

Και αυτό ήταν έντονο στις χτεσινές εκδηλώσεις μνήμης και στα μηνύματα των οικογενειών των θυμάτων και των συμπολιτών τους.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση, παρόλα αυτά, παραμένει ένας ασφαλής τόπος για να ασκούμε, πολίτες και κάτοικοι, το δικαίωμά μας στη ζωή.

Η Ευρώπη είναι μια όαση ασφάλειας και σταθερότητας. Ένας ασφαλής προορισμός για όλους εκείνους, που εγκαταλείπουν τις πατρίδες τους, είτε ως πρόσφυγες, είτε ως οικονομικοί μετανάστες, σε αναζήτηση μιας καλύτερης θέσης στον ήλιο.

Οι λόγοι που αναγκάζουν αυτούς τους ανθρώπους να φύγουν είναι γνωστοί.

Διώξεις, τρομοκρατία, πόλεμοι και φτώχεια αλλά και μεγάλης έκτασης περιβαλλοντικές αλλαγές.

Και αυτό είναι ένα φαινόμενο που εκτείνεται σε ολόκληρο τον κόσμο. 

Σήμερα, πάνω από 65-70 εκατομμύρια άνθρωποι είναι πρόσφυγες και πάνω από 250 εκατομμύρια είναι σε διαρκή μεταναστευτική κίνηση.

Είναι αλήθεια, ότι αυτή η αθρόα και μαζική ροή μεταναστών, προκάλεσε και προκαλεί εντάσεις και αντιδράσεις.

Ισορροπίες διαταράσσονται. Διαφωνίες εκδηλώνονται. Κράτη αντιδρούν σχηματίζοντας συμμαχίες, που ορίζουν σύνορα μέσα στα σύνορα. 

Είδαμε ακόμα να ορθώνονται τείχη και συρματοπλέγματα. 

Πρωτόγνωρες εικόνες για τη νέα Ευρώπη, όπως τη ζούμε.

Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να θυμίσω την ηθική και νομική υποχρέωση των χωρών να παρέχουν άσυλο σε εκείνους που δικαιούνται αλλά και την υποχρέωση όλων εκείνων, που θέλουν να έρθουν στην Ευρώπη, να ακολουθούν νόμιμους δρόμους.

Γι’ αυτό και δημιουργήσαμε τέτοιες νόμιμες και ασφαλείς οδούς προς την Ευρώπη – την επανεγκατάσταση. 

14.500 περίπου έχουν ήδη επανεγκατασταθεί, ενώ στα πλαίσια της αναθεώρησης της Ευρωπαϊκής Πολιτικής Ασύλου, μαζί με τη πρόταση αναθεώρησης του Δουβλίνου και άλλων στοιχείων της πολιτικής Ασύλου,  έχω καταθέσει και  πρόταση για θέσπιση μόνιμου πλαισίου της Ένωσης για την επανεγκατάσταση.  

Το νέο Δουβλίνο θα πρέπει να είναι πιο ισορροπημένο και κυρίως πιο δίκαιο. Απώτερος σκοπός, η δημιουργία ενός αποτελεσματικού, κοινού ευρωπαϊκού συστήματος ασύλου. Μία ακόμα κοινή ευρωπαϊκή πολιτική.

Το ξεκίνημα της μεταναστευτικής κρίσης βρήκε την Ευρώπη απροετοίμαστη. 

Το ίδιο και τα κράτη πρώτης γραμμής, όπως η Ελλάδα και η Ιταλία, που αιφνιδιάστηκαν και που στο πρώτο χρονικό διάστημα, μη διαθέτοντας μηχανισμούς και μέσα, είδαν τα σύνορά τους κυριολεκτικά να καταρρέουν. Και αδίκως καταγγέλθηκαν ως ανίκανες να διαχειριστούν τα ευρωπαϊκά σύνορα.

Και βέβαια, δεν θα μπορούσαν να αναπτύξουν τα αμυντικά τους συστήματα γι αυτό. Η Ευρώπη δεν δεχόταν εισβολή από εχθρούς. 

Ήταν απελπισμένοι άνθρωποι, που ήθελαν να ξεφύγουν τον πόλεμο και την καταστροφή και που βρέθηκαν στα χέρια αδίστακτων εγκληματικών οργανώσεων, διακινητών, που τους εκμεταλλεύονταν.

Ήταν τότε ακριβώς, που ξεκίναγε τη θητεία της η νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Για πρώτη φορά ανελήφθησαν ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες, με σκοπό να τύχει διαχείρισης αυτό το πρωτόγνωρο, μεγάλης κλίμακας, φαινόμενο, να στηριχθούν οι χώρες-μέλη που ήσαν υπό πίεση, να χαραχθεί μια ολοκληρωμένη πολιτική μετανάστευσης και πάνω από όλα, να πάψουν να χάνονται ζωές.

Μέσα σε έξι μήνες, παρουσίασα την πρόταση για την Ευρωπαϊκή Ατζέντα για τη Μετανάστευση.  

Υιοθετήθηκαν πολιτικές και σχήματα, όπως αυτό της μετεγκατάστασης. 

Δημιουργήθηκαν ομάδες υποδοχής από εμπειρογνώμονες στα σημεία εισόδου μεταναστών στην Ελλάδα και την Ιταλία.

Εξασφαλίστηκε η απαραίτητη οικονομική, πολιτική και τεχνική στήριξη στα κράτη που δέχονταν τη μεγαλύτερη πίεση, όπως η Ελλάδα: μέχρι αυτή την στιγμή, ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, ύψους 1 δισ. ευρώ, είναι διαθέσιμα για τη χώρα μας. 

Το μήνυμα ήταν ξεκάθαρο. Οι χώρες αυτές δεν ήταν και δεν είναι πλέον μόνες. 

Επίσης, πολιτικές καταπολέμησης των διακινητών:

Σχέδιο δράσης που περιλαμβάνει και ένα εξειδικευμένο κέντρο στην Europol, το οποίο μόλις έκλεισε ένα χρόνο λειτουργίας, ενώ έχουμε στείλει εμπειρογνώμονες στα hotspot αλλά και σε τρίτες χώρες με σκοπό την έγκαιρη ανταλλαγή πληροφοριών και εντοπισμό αυτών των εγκληματικών δικτύων.

Αναπόσπαστο κομμάτι αυτής της ολοκληρωμένης πολιτικής είναι η επιστροφή όσων δεν δικαιούνται να παραμείνουν. 

Την προηγούμενη εβδομάδα παρουσίασα ένα ανανεωμένο σχέδιο δράσης για την επιστροφή παράτυπων μεταναστών, που μάλιστα προβλέπει αύξηση της χρηματοδοτικής στήριξης στα κράτη μέλη με τη διάθεση 200 εκατ. ευρώ το 2017.

Ταυτόχρονα, ενισχύεται η επανένταξη των παράτυπων μεταναστών στη χώρα καταγωγής τους, κατόπιν της επιστροφής τους, κυρίως μέσω χρηματοδότησης.  

Και φυσικά καθοριστικό ρόλο παίζει η προστασία και η σωστή διαχείριση των εξωτερικών μας συνόρων.

Γι αυτό, πρότεινα και ιδρύθηκε η Ευρωπαϊκή Συνοριοφυλακή με ενισχυμένες αρμοδιότητες, δυνατότητες και προϋπολογισμό. 

Η Ευρωπαϊκή Συνοριοφυλακή και Ακτοφυλακή αποτελεί το σύμβολο της άμεσης και αποτελεσματικής αντίδρασης της Ευρώπης στις τρέχουσες προκλήσεις. Και σας ομολογώ, ότι ήταν και ένα προσωπικό μου στοίχημα. 

Πλέον, η Ελλάδα δεν είναι μόνη της στην προστασία και διαχείριση των εξωτερικών συνόρων της, που είναι και τα εξωτερικά σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 

Μέσω της Ευρωπαϊκής Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής προστατεύουμε και διαχειριζόμαστε από κοινού τα εξωτερικά σύνορα της Ευρώπης, με πνεύμα αλληλεγγύης και συνυπευθυνότητας, καθώς τα εξωτερικά σύνορα ενός Κράτους Μέλους αντιμετωπίζονται και προστατεύονται ως εξωτερικά σύνορα όλων των Κρατών Μελών.

Ένα ακόμη κομμάτι της συνεκτικής πολιτικής μας, είναι η εξωτερική της διάσταση.

Για να διαχειριστεί καλύτερα τις μεταναστευτικές ροές, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εργάζεται εντατικά  για να ενισχύσει τη συνεργασία και την αμοιβαία κατανόηση μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των γειτόνων χωρών στη Μέση Ανατολή και Βόρεια Αφρική. 

Έχουμε ξεκινήσει ήδη στρατηγικές συνεργασίες και συνέργειες (τα λεγόμενα migration compact,  Σύμφωνα Εταιρικής Σχέσης) με τρίτες χώρες, όπως με την Ιορδανία, τον Λίβανο, μελλοντικά και με τον Νίγηρα, τη Νιγηρία, τη Σενεγάλη, το Μάλι και την Αιθιοπία. 

Παράλληλα έχουμε ενισχύσει και τη συνεργασία μας με την Τυνησία και τη Λιβύη. 

‘Έχω επισκεφθεί και συνεχίζω να επισκέπτομαι τις χώρες αυτές και είμαι σε συνεχή επικοινωνία με τις αρχές τους. 

Στο έργο μας είναι απαραίτητες αυτές οι συνεργασίες, οι συνέργειες. 

Αυτή τη στιγμή οι μεταναστευτικές ροές είναι ιδιαίτερα αυξημένες στο λεγόμενο Κεντρικό Μεσογειακό Διάδρομο.

Δεν μπορούμε να αφήσουμε ούτε την Ιταλία αλλά ούτε και τη Λιβύη μόνες τους. 

Παρέχουμε τεχνική υποστήριξη στην Ακτοφυλακή της Λιβύης, με στόχο  την καταπολέμηση των διακινητών και την προστασία των ανθρώπινων  ζωών. 

Είναι πολλές οι δράσεις μας και αντιμετωπίζουν το ζήτημα από διαφορετικές πλευρές. 

Η κοινή δήλωση Ευρωπαϊκής Ένωσης και Τουρκίας, πριν από περίπου ένα χρόνο, έχει ήδη αποφέρει απτά αποτελέσματα, μειώνοντας εντυπωσιακά τις ροές αλλά και τους θανάτους στην θάλασσα. 

Ευρώπη και Τουρκία πρέπει να συνεχίσουν να συνεργάζονται σε όλα τα επίπεδα. Είναι επωφελές για την Ευρώπη και την Τουρκία, ιδιαίτερα δε στο πεδίο, όπου συναντιούνται οι ανθρωπιστικές αρχές, τις οποίες η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει βάλει στον υψηλότερο βαθμό προτεραιότητας, σώζοντας ζωές και διαχειριζόμενη με τον καλύτερο δυνατό τρόπο αυτή την κατάσταση.

Από την άλλη μεριά, να μη ξεχνάμε, ότι 3 εκατομμύρια πρόσφυγες βρίσκονται, αυτή τη στιγμή, στην Τουρκία. 

Θα ήθελα να διευκρινίσω ότι τα 3 δις της χρηματοδοτικής βοήθειας της ΕΕ, για τα οποία έχει γίνει πολύ συζήτηση, δεν δίνονται στη Τουρκία, αλλά διατίθενται για να μπορεί το ειδικό ταμείο για τους πρόσφυγες από τη Συρία να ανταποκρίνεται στην αποστολή του, παρέχοντας ιατρική περίθαλψη, τρόφιμα, πολιτισμένες και ανθρώπινες συνθήκες διαβίωσης, και εκπαίδευση στα 3 εκατομμύρια πρόσφυγες που βρίσκονται στη Τουρκία. 

 Συνεπώς, στο πεδίο της διαχείρισης του μεταναστευτικού δεν κρίνονται οι εσωτερικές πολιτικές, αλλά, κυρίως, οι ανθρωπιστικές αρχές πάνω στις οποίες τόσο η Τουρκία όσο και η Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν υποχρέωση να βασίζουν τις δημοκρατίες τους.

Μιλώντας για γειτονικές χώρες και για σύνορα, θα πρέπει να αναφερθώ πάλι σε κάτι που τα ξεπερνάει. Που δεν αναγνωρίζει κράτη. 

Αναφέρομαι στην τρομοκρατία και στο οργανωμένο έγκλημα. 

Έχουν γίνει πολλά από την άνοιξη του 2015 που παρουσίασα την Ευρωπαϊκή Ατζέντα για την Ασφάλεια. 

Η βασική πρόκληση που αντιμετώπισα όταν ανέλαβα και που αναδείχτηκε από τις περσινές επιθέσεις είναι ότι η αντιμετώπιση του φαινομένου είναι κατακερματισμένη. 

Κάθε εθνική υπηρεσία δουλεύει μόνη της, επιθυμώντας να παίρνει πληροφορίες, χωρίς να μοιράζεται όσες έχει η ίδια συλλέξει.

Γιατί απλά, και αυτό ισχύει για όλες τις χώρες, το βαθύ κράτος εξακολουθεί να αντιστέκεται. 

Συνεχίζει να αντιμετωπίζει την ασφάλεια, ως ένα αμιγώς εθνικό ζήτημα, ενώ όλες οι απειλές που αντιμετωπίζουμε είναι διασυνοριακές.

Πρέπει να γίνουν ακόμα πολλά, κυρίως όμως να αποκτήσουμε την αναγκαία εμπιστοσύνη μεταξύ μας ώστε να εδραιωθεί η Ένωση Ασφάλειας στην Ευρώπη. 

Η ανταλλαγή πληροφοριών είναι το πρώτο που πρέπει να γίνει για την αντιμετώπιση της πολύπλευρης και διαρκώς εξελισσόμενης απειλής της τρομοκρατίας. 

Αυτές οι πληροφορίες αποτελούν το σημαντικότερο όπλο που διαθέτουμε κατά της τρομοκρατίας, και πρέπει να βελτιώσουμε τον τρόπο που τις χρησιμοποιούμε.

Η καλύτερη διασύνδεση των συστημάτων μας θα βελτιώσει την ανταλλαγή πληροφοριών και θα μας βοηθήσει στην αποτελεσματικότερη διαχείριση της μετανάστευσης, των εξωτερικών μας συνόρων αλλά και στην ενίσχυση της ασφάλειάς μας, δεδομένης της αυξανόμενης κινητικότητας και των κινδύνων. 

Πρέπει να διασφαλίσουμε, όχι μόνο την καλύτερη ανταλλαγή πληροφοριών αλλά και την ευκολότερη αναζήτηση σε αυτές. 

Παράλληλα πρέπει να αγωνιστούμε για να αποτρέψουμε τη ριζοσπαστικοποίηση από τα πρώτα κιόλας στάδια. 

Η μάχη κατά της ριζοσπαστικοποίησης και της τρομοκρατικής προπαγάνδας ολοένα και περισσότερο μεταφέρεται στο πεδίο του Διαδικτύου. 

Περισσότερο από ποτέ, πρέπει να εντατικοποιηθεί η συνεργασία με τις επιχειρήσεις του Διαδικτύου στο πλαίσιο του Internet Forum – μία πρωτοβουλία που πήρα πριν από δύο χρόνια και πλέον έχει θεσμοθετηθεί.

Χάρη σε αυτό, τους τελευταίους 18 μήνες, έχουμε καταφέρει να χτίσουμε μία σχέση εμπιστοσύνης και αλληλοκατανόησης με τις μεγαλύτερες εταιρείες του Διαδικτύου. 

Στο πλαίσιο αυτό, βρέθηκα πριν 2 εβδομάδες στο Silicon Valey της Καλιφόρνια για να συναντήσω τις μεγάλες εταιρείες του Διαδικτύου, όπως την google, την facebook, την twitter, και την youtube. 

Έχουμε μια εποικοδομητική ανταλλαγή απόψεων με τις εταιρείες αυτές για ζητήματα που σχετίζονται με την κυβερνο-ασφάλεια και την κρυπτογράφηση, καθώς και σε ό,τι αφορά την πρόσβαση των αρχών επιβολής του νόμου σε ηλεκτρονικά αποδεικτικά στοιχεία στο πλαίσιο ποινικών ερευνών.

Επανέρχομαι στα εξωτερικά μας σύνορα και την ασφάλειά τους.

Εκτός από το σημαντικό ρόλο της Ευρωπαϊκής Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής απαιτείται συνεργασία στον έλεγχο των εξωτερικών μας συνόρων, ώστε να μπορούμε να αντλήσουμε σημαντικές πληροφορίες για την αντιμετώπιση των τρομοκρατικών απειλών. 

Για αυτόν τον λόγο έχουμε προτείνει ένα ευρωπαϊκό σύστημα εισόδου-εξόδου (ΣΕΕ) και ένα ευρωπαϊκό σύστημα ταξιδιωτικών πληροφοριών (ETIAS).Και τα δυο βρίσκονται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων μεταξύ Συμβουλίου και Κοινοβουλίου και έχουν χαρακτηριστεί από τις πρόσφατες Συνόδους Κορυφής προτάσεις, που πρέπει να συμφωνηθούν κατά προτεραιότητα.   

Τα ασφαλή εξωτερικά σύνορα είναι μια σημαντική προϋπόθεση για να διασφαλίσουμε ότι ο χώρος Σένγκεν θα παραμείνει ασφαλής, χωρίς εσωτερικούς συνοριακούς ελέγχους. 

Το Σένγκεν, όχι μόνο είναι από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα της Ευρωπαϊκής Ολοκλήρωσης, είναι παράλληλα και μέρος της λύσης, όχι του προβλήματος, εφόσον όλα τα Κράτη-Μέλη χρησιμοποιούν και ανταλλάσουν έγκαιρα τις απαραίτητες πληροφορίες βάσει του Schengen Information System. 

Με αφορμή την προσφυγική κρίση, τις μεταναστευτικές ροές και την τρομοκρατική απειλή είναι αρκετοί εκείνοι που προτείνουν την εσωστρέφεια, την επιστροφή στο εθνικό κράτος. 

Οι προκλήσεις, τις οποίες αντιμετωπίζουμε σήμερα, εξηγούν, χωρίς να δικαιολογούν, την επιστροφή στους εθνικισμούς και την άνοδο της ξενοφοβίας. 

Η απομόνωση και η αποκοπή από το σύνολο δεν είναι λύση. 

Η απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στον σκεπτικισμό έρχεται με την ενίσχυση της ευρωπαϊκής ταυτότητας, της διττής ταυτότητας, εκείνης που είναι συνυφασμένη με την εθνική ταυτότητα. 

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παίρνει πρωτοβουλίες για την προοπτική της ευρωπαϊκής ιθαγένειας.

Η ευρωπαϊκή ιθαγένεια δεν υποκαθιστά την εθνική αλλά τη συμπληρώνει, παρέχοντας μια σειρά πρόσθετων δικαιωμάτων και προνομιών. 

Και είναι πολύ ενδιαφέρον ότι πυκνώνουν ,τόσο τα ατομικά όσο και συλλογικά αιτήματα Βρετανών πολιτών, που ζητούν να διατηρήσουν την ευρωπαϊκή ταυτότητά τους, να συνεχίσουν να απολαμβάνουν τα ευρωπαϊκά δικαιώματά τους.  

Θα έπρεπε να προβληματίσει αυτούς που εύκολα ξεχνούν τι σημαίνει να είσαι Ευρωπαίος Πολίτης.

Το κέρμα του κοινού μας νομίσματος, του ευρώ είναι χαρακτηριστικό. Έχει μια κοινή όψη και μια εθνική όψη. Με την ίδια λογική ενισχύεται η ιθαγένεια. 

Αυτό μας καθοδηγεί. Οι όψεις του ιδίου νομίσματος. Η κοινή αξία. 

Ανήκουμε στην Ευρώπη και ταυτόχρονα ανήκουμε στην χώρα καταγωγής μας. 

Η ευρωπαϊκή ιθαγένεια βασίζεται στην ιδέα του αδιαίρετου, του διττού. 

Βεβαίως υπάρχει προβληματισμός για την ευρωπαϊκή προοπτική. 

Το μέλλον της Ευρώπης, όπως το παρουσίασε ο Πρόεδρος Γιούνκερ για να θέσει τον προβληματισμό και τη συζήτηση  συνοψίζεται σε πέντε σενάρια, στα οποία η ένταση και το βάθος συνεργασίας ποικίλλει.

Τα σενάρια αυτά μπορούν να συνδυαστούν, δεν τα παρουσιάσαμε ως αποκλειστικές επιλογές ή λύσεις. 

Ο στόχος, τον οποίο πετύχαμε, ήταν να ξεκινήσει αυτός ο δημόσιος διάλογος, και μάλιστα να ξεκινήσει, όχι μεταξύ ειδικών αλλά στα εθνικά κοινοβούλια, στη τοπική αυτοδιοίκηση, στα πανεπιστήμια, στη κοινωνία των πολιτών. 

Η σημερινή μας συζήτηση είναι μια ευκαιρία να ανταλλάξουμε απόψεις.

Το πρώτο σενάριο φέρει τίτλο «Συνεχίζουμε». 

Βάσει αυτού επικεντρώνουμε στις μεταρρυθμίσεις και στη Δήλωση που προσυπέγραψαν και τα 27 κράτη μέλη το 2016 στη Μπρατισλάβα.

Το δεύτερο είναι το σενάριο «Τίποτα περισσότερο από την ενιαία αγορά» και επικεντρώνεται εκ νέου στην ενιαία αγορά. 

Το τρίτο σενάριο είναι φορέας της ιδέας «Αυτοί που θέλουν περισσότερα κάνουν περισσότερα». Τα κράτη μέλη που το επιθυμούν θα αναπτύξουν μεγαλύτερη δράση σε συγκεκριμένους τομείς, όπως η άμυνα, η εσωτερική ασφάλεια ή τα κοινωνικά θέματα. 

Το τέταρτο σενάριο έχει ποιοτικό προσανατολισμό. «Κάνουμε λιγότερα με πιο αποδοτικό τρόπο» εστιάζει δηλαδή στην επίτευξη καλύτερων και ταχύτερων αποτελεσμάτων σε επιλεγμένους τομείς πολιτικής. 

Το πέμπτο σενάριο, αυτό που προασπίζομαι, είναι το πιο φιλόδοξο, το πιο απαιτητικό, το πιο προκλητικό. «Κάνουμε μαζί πολύ περισσότερα». 

Τα κράτη μέλη αποφασίζουν να μοιραστούν περισσότερες αρμοδιότητες, πόρους και διαδικασίες λήψης αποφάσεων σε όλους τους τομείς. 

Θα μου επιτρέψετε να κάνω μια προσωπική παρατήρηση. 

Για εμένα ιδανικό είναι το σενάριο της ουσιαστικής πολιτικής ολοκλήρωσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 

Ως 'Ελληνας, ειδικά θα ήθελα να τονίσω, ότι, αν για οποιοδήποτε λόγο το σενάριο που θα επικρατήσει θα είναι μια κοινή κατεύθυνση αλλά διαφορετικές ταχύτητες, για την Ελλάδα θεωρώ είναι μονόδρομος η θέση της στην πρώτη ταχύτητα, όσο και εάν αυτό συνεπάγεται μεγάλες προσπάθειες και ενδεχομένως θυσίες. 

Ζήσαμε στιγμές, όπου ο κίνδυνος υποβιβασμού ήταν κοντά. Αυτό απεφεύχθη. 

Και κανείς από μας δεν θέλει να το ξαναζήσει. 

Η πατρίδα μας ιστορικά, πολιτικά, πολιτισμικά και συμβολικά, ανήκει στην ευρωπαϊκή οικογένεια. Είναι από τους ιστορικούς της πυλώνες και η γεωπολιτική της θέση είναι ένα ισχυρό πλεονέκτημα, το οποίο οφείλουμε να αξιοποιούμε. 

Η Ευρώπη είναι εγγύηση ασφάλειας και σταθερότητας και οφείλουμε να βλέπουμε τη μεγάλη εικόνα και βαθύτερα στο χρόνο, μετά και πέρα από την οικονομική κρίση με τις κοινωνικές της προεκτάσεις, που αυτόν τον καιρό βαραίνει στους ώμους της χώρας και του λαού της.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές,

Είμαι στη διάθεσή σας να απαντήσω σε ερωτήσεις.

Διαδώστε το!

glqxz9283 sfy39587stf02 mnesdcuix8
sfy39587stf03
sfy39587stp15