Σημεία ομιλίας Ευρωπαίου Επιτρόπου Δ. Αβραμόπουλου για το μεταναστευτικό στο άτυπο Συμβούλιο Υπουργών Εσωτερικών και Δικαιοσύνης της ΕΕ, Ελσίνκι 18/7/2019

Print Friendly, PDF & Email
Ημερομηνία: 
18 Ιουλ 2019
  • Αβραμόπουλος Avramopoulos

Θα ήθελα να ευχαριστήσω τη Φινλανδική Προεδρία για την επίκαιρη συζήτηση σχετικά με το μέλλον της μεταναστευτικής πολιτικής της Ευρώπης και για την επιλογή τόσο σημαντικών θεμάτων.
Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω απαντώντας στην ερώτηση σχετικά με την αλληλεπίδραση μεταξύ της Σένγκεν και της πολιτικής ασύλου και επιστροφών της ΕΕ. Υπάρχει στενή σχέση μεταξύ όλων αυτών των θεμάτων, από την αρχή.

Ο λόγος για τον οποίο αναπτύχθηκε μια κοινή πολιτική ασύλου και επιστροφών, μαζί με την κοινή διαχείριση των εξωτερικών συνόρων, συνδέεται με την θέλησή μας να δημιουργήσουμε ένα χώρο χωρίς ελέγχους στα εσωτερικά σύνορα, ένα χώρο ελεύθερης κυκλοφορίας για τους πολίτες μας.

 Σήμερα βρισκόμαστε σε ένα σημαντικό σταυροδρόμι. Για να εξασφαλιστεί η ορθή λειτουργία της Σένγκεν, πρέπει να επιτευχθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο μία συμφωνία για αυστηρότερους κανόνες όσον αφορά στη διαχείριση των εξωτερικών συνόρων, το άσυλο και την επιστροφή των παράτυπων μεταναστών· συμφωνία που θα εξισορροπεί κυρίως την αρχή της αλληλεγγύης και της υπευθυνότητας και θα διασφαλίζει την επιβολή των κανόνων. Δεν υπάρχει καμία εναλλακτική. Διαφορετικά, υπάρχει σαφής κίνδυνος να καταρρεύσουν εντελώς, τόσο η Σένγκεν όσο και η πολιτική της ΕΕ για το άσυλο και τις επιστροφές.

Θέλω να εκφράσω την ικανοποίησή μου για το γεγονός ότι, όσον αφορά την προστασία των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ, υποστηρίξατε όλες τις προτάσεις μας για την ενίσχυση των ικανοτήτων του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής και την εφαρμογή πολλών πληροφοριακών συστημάτων μεγάλης κλίμακας για τον καλύτερο έλεγχο των εισόδων και των εξόδων από την ΕΕ.

Πρέπει να διασφαλίσουμε την έγκαιρη εφαρμογή όλων αυτών των μεταρρυθμίσεων. Αλλά αυτό δεν επαρκεί για τη διαχείριση των εξωτερικών μας συνόρων. Πρέπει να είμαστε σε θέση να διαχειριζόμαστε καλύτερα τις μεταναστευτικές ροές.

Σε περίπτωση μαζικών παράτυπων αφίξεων, οι χώρες πρώτης εισόδου θα πρέπει να μπορούν να βασίζονται στην υποστήριξη της ΕΕ στο δίκαιο επιμερισμό της ευθύνης για τη διαχείριση των ανθρώπων αυτών, μεταξύ των Κρατών Μελών.

Εκφράζω την ικανοποίησή μου για το γεγονός ότι χθες το βράδυ ορισμένα κράτη μέλη δήλωσαν πρόθυμα να εργαστούν για ρυθμίσεις σε περίπτωση που οι αποβιβάσεις γίνονται σε ευρωπαϊκό έδαφος.

Σας καλώ λοιπόν να συμμετάσχετε στις προσωρινές αυτές ρυθμίσεις. Αυτές θα πρέπει να λειτουργούν ως γέφυρα μέχρι την ταχεία ολοκλήρωση της νομοθετικής μεταρρύθμισης του κοινού ευρωπαϊκού συστήματος ασύλου, η οποία εξακολουθεί να αποτελεί προτεραιότητα.

Πέραν της εξεύρεσης νέας ισορροπίας όσον αφορά στην κατανομή της ευθύνης, η μεταρρύθμιση της πολιτικής για το άσυλο και τις επιστροφές αποσκοπεί επίσης στην πρόληψη των καταχρήσεων και των παράτυπων δευτερογενών μετακινήσεων που υπονομεύουν ακριβώς την ορθή λειτουργία της Σένγκεν.

Η χαρτογράφηση των ζητημάτων που εκκρεμούν και για τα οποία πρέπει να εργαστούμε, εξακολουθεί να είναι ένα βήμα προς τα εμπρός. Πάνω απ’ όλα, όμως, χρειάζεται πολιτική βούληση. Όλοι γνωρίζουμε ότι σε πολλά θέματα βρισκόμαστε πολύ κοντά σε συμφωνία.

Είναι επίσης απαραίτητη μια αποτελεσματική πολιτική επιστροφών για όσους διαμένουν  παράτυπα. Είναι σημαντικό το Συμβούλιο να καταλήξει σύντομα σε συμφωνία σχετικά με τις διαδικασίες συνόρων για τις επιστροφές και να συνεργαστεί με το νέο Κοινοβούλιο για ολόκληρη την πρόταση. Για να συμβεί αυτό χρειάζεται πολιτική βούληση και οι απαραίτητοι οικονομικοί πόροι στο επόμενο πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο. 

Όσον αφορά στο δεύτερο ερώτημα σχετικά με τον τρόπο προώθησης της συνεργασίας στον τομέα των επανεισδοχών, έχει επιτευχθεί σημαντική πρόοδος τα τελευταία χρόνια για την ανάπτυξη στενότερων σχέσεων με τις χώρες-εταίρους.

Πρέπει να αρχίσουμε να εκμεταλλευόμαστε τη δυναμική που μας προσφέρουν οι 23 υφιστάμενες συμφωνίες και ρυθμίσεις επανεισδοχής. Για τον σκοπό αυτό, θα πρέπει να αξιοποιήσουμε όλα τα μέσα που έχουμε στη διάθεσή μας για να υποστηρίξουμε την υλοποίησή τους, όπως τα δίκτυα αξιωματικών-συνδέσμων (liaison officers) και την υποστήριξη που προσφέρει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής για τις επιχειρήσεις επιστροφών.

Είναι επίσης σημαντικό όλες οι προσπάθειές μας να βρίσκονται προς την ίδια κατεύθυνση.  Οι διμερείς προσπάθειες των κρατών μελών και η συνεργασία της ΕΕ με τρίτες χώρες εταίρους πρέπει να αλληλοενισχύονται, συμπεριλαμβανομένης και της χρηματοδοτικής στήριξης.

Γενικότερα, είναι σημαντικό να συνεχιστεί η ανάπτυξη ισορροπημένων εταιρικών σχέσεων με τρίτες χώρες. Η πείρα έχει δείξει ότι είναι πιο αποτελεσματικό να παρουσιάζονται τα στοιχεία επιστροφών και επανεισδοχών ως μέρος μιας συνολικής προσέγγισης που θα περιλαμβάνει  μέτρα σχετικά με τις επενδύσεις, το εμπόριο και τη νόμιμη μετανάστευση.

Σε περίπτωση που μια τρίτη χώρα δεν συνεργάζεται θα είναι ωστόσο σημαντικό να εφαρμοστεί σωστά το νέο εργαλείο που περιέχεται στον πρόσφατα εγκριθέντα κώδικα θεωρήσεων.

Αυτό θα πρέπει να συμβαδίζει με σημαντική κλιμάκωση των προσπαθειών της ΕΕ για την επανεγκατάσταση και να συνεχίσει να επικεντρώνεται στις νόμιμες οδούς ως αναπόσπαστο μέρος της μεταναστευτικής πολιτικής της ΕΕ.

Για το μέλλον, θα πρέπει να διερευνήσουμε τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να οικοδομήσουμε στο πλαίσιο της ΕΕ, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, άλλους χρήσιμους δεσμούς με την πολιτική επανεισδοχής.

Τέλος πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στις σχέσεις ΕΕ-Αφρικής. Είναι προς το κοινό μας συμφέρον να αναπτυχθεί μακροπρόθεσμη εταιρική σχέση με την Αφρική, όπως επίσης υπογραμμίζεται στη νέα Συμμαχία Ευρώπης-Αφρικής για βιώσιμες επενδύσεις και θέσεις εργασίας.

Διαδώστε το!

glqxz9283 sfy39587stf02 mnesdcuix8
sfy39587stf03
sfy39587stp15