Σε δυο σημαντικές συναντήσεις για την ασφάλεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμμετείχε σήμερα στις Βρυξέλλες, ο Ευρωπαίος Επίτροπος Μετανάστευσης, Εσωτερικών Υποθέσεων και Ιθαγένειας κ. Δημήτρης Αβραμόπουλος. Ο Ευρωπαίος Επίτροπος συμμετείχε στη 2η ετήσια συνάντηση απεσταλμένων εμπειρογνωμόνων της ΕΕ σε τρίτες χώρες (Αλγερία, Βοσνία - Ερζεγοβίνη, Τσαντ, Ιράκ, Ιορδανία, Λίβανος, Λιβύη, Μαρόκο, Νίγηρας, Πακιστάν, Σαουδική Αραβία, Τυνησία και Τουρκία) για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας. Στη συνέχεια, ο κ. Αβραμόπουλος συμμετείχε σε συνάντηση με εταιρίες του διαδικτύου με αντικείμενο την αφαίρεση παράνομου περιεχομένου από τις διαδικτυακές πλατφόρμες.
Κατά τη συνάντηση με τους Ευρωπαίους εμπειρογνώμονες, ο κ. Αβραμόπουλος ανέφερε, μεταξύ άλλων, τα εξής:
"Ζούμε σε ένα ασταθές περιβάλλον ασφάλειας. Στη γειτονιά της Ευρώπης, από το Μαρόκο ως την Ουκρανία, εκτείνεται ένα γεωπολιτικό τόξο αστάθειας.
Οι απειλές προέρχονται όχι μόνον από τη τρομοκρατία, αλλά και από το διεθνές οργανωμένο έγκλημα και το κυβερνοέγκλημα, ενώ ταυτόχρονα, δημογραφικές, κλιματικές και κοινωνικοοικονομικές μεταβολές συμβάλλουν στη δημιουργία μαζικών παράτυπων μεταναστευτικών ροών.
Η ασφάλεια και η μετανάστευση αποτελούν τις βασικές αρμοδιότητες του χαρτοφυλακίου μου και πρόκειται για ζητήματα που καθίστανται όλο και περισσότερο αλληλένδετα. Τα εξωτερικά μας σύνορα αποτελούν τον συνδετικό κρίκο μεταξύ της μετανάστευσης και της ασφάλειας. Η αποτελεσματική διαχείρισή τους καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την ασφάλεια και την ελεύθερη μετακίνηση των πολιτών μας εντός της Ένωσης.
Τα ζητήματα ασφάλειας βρίσκονται στην κορυφή της ατζέντας των συναντήσεων που έχω κατά τις επισκέψεις μου σε χώρες εκτός Ευρώπης. Πρόσφατα επισκέφθηκα το Μαρόκο και την Αίγυπτο, όπου συζητήσαμε διεξοδικά τη συνεργασία στον τομέα της ασφάλειας. Το ίδιο ισχύει και για τις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά, κράτη με τα οποία διατηρούμε μια στενή συνεργασία στον τομέα αυτόν.
Σε τρεις τομείς, είναι απαραίτητη η στενότερη συνεργασία μας. Ο πρώτος τομέας αφορά στην απειλή από την επιστροφή ξένων τρομοκρατών μαχητών. Γνωρίζουμε, βέβαια, έχουν μειωθεί δραστικά οι μετακινήσεις ξένων μαχητών προς και από την Ευρώπη. Η αστάθεια στην περιοχή, και ιδίως οι συνεχιζόμενες συγκρούσεις στη Λιβύη, αποδεικνύουν ότι το πρόβλημα δεν πρόκειται να σταματήσει στο σύντομο μέλλον. Στο εσωτερικό της Ένωσης, λαμβάνουμε κάθε διαθέσιμο μέτρο για την προστασία από τρομοκράτες μαχητές που επιστρέφουν, ενισχύοντας τη διαχείριση των συνόρων και την ανταλλαγή πληροφοριών, καθώς και πραγματοποιώντας συστηματικούς ελέγχους σε πολίτες της ΕΕ στα εξωτερικά μας σύνορα.
Ο δεύτερος τομέας αφορά στην προστασία των πολιτών από τρομοκρατικές επιθέσεις. Τον Οκτώβριο παρουσιάσαμε ένα συνολικό πακέτο μέτρων κατά της τρομοκρατίας σε ό,τι αφορά τους δράστες, τους πιθανούς στόχους και την προστασία των δημόσιων χώρων. Οι πρωτοβουλίες αυτές διαθέτουν, από την πρώτη στιγμή, εξωτερική διάσταση, καθώς προβλέπονται συγκεκριμένες δράσεις που εστιάζουν στη συνεργασία με τρίτες χώρες. Το ζήτημα της τρομοκρατίας αποτελεί παγκόσμια πρόκληση. Η ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών με τρίτες χώρες εταίρους, αποτελεί βασική μας προτεραιότητα. Είναι κάτι που έχουμε κάνει πράξη μέσω του Παγκόσμιου Φόρουμ κατά της Τρομοκρατίας, στο οποίο συμμετείχα, τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Ο τρίτος τομέας είναι η ριζοσπαστικοποίηση. Κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους, η συντριπτική πλειοψηφία των επιθέσεων εντός της ΕΕ, στις οποίες δεν χρησιμοποιήθηκαν εξελιγμένα τεχνολογικά μέσα, έχουν διεξαχθεί από άτομα που ριζοσπαστικοποιήθηκαν μόνοι τους, ήρθαν σε επαφή με την τρομοκρατία μέσω του διαδικτύου, δεν ταξίδεψαν σε εμπόλεμες ζώνες, και που στην πλειοψηφία τους δεν είναι γνωστοί στις αντιτρομοκρατικές υπηρεσίες.
Είναι σαφές ότι πρέπει να εντείνουμε τις προσπάθειές μας για την πρόληψη του βίαιου εξτρεμισμού. Έχουμε, ήδη, ξεκινήσει τις δράσεις μας με εμπειρογνώμονες για την ανάπτυξη πιο αποτελεσματικών μηχανισμών συνεργασίας στο μέλλον, ξεκινώντας ήδη από φέτος.
Ο ρόλος μιας πραγματικής και αποτελεσματικής Ένωσης Ασφάλειας είναι η αξιοποίηση όλων των νομικών, οικονομικών και πολιτικών μέσων που διαθέτουν τα Κράτη Μέλη, τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα και οι οργανισμοί, για την ενίσχυση της εσωτερικής ασφάλειας της ΕΕ: περιορίζοντας την πρόσβαση των τρομοκρατών και εγκληματιών σε χρηματοδότηση, όπλα και τεχνολογία, καθώς και την ελεύθερη μετακίνησή τους και την εξάπλωση της ρητορικής μίσους, βελτιώνοντας τα πληροφοριακά συστήματά μας, προστατεύοντας τις κρίσιμες υποδομές και τους δημόσιους χώρους, καθώς και τους πολίτες μας από τις κυβερνοαπειλές."
Στη συνάντηση με τις εταιρίες του διαδικτύου, ο κ. Αβραμόπουλος αναφέρθηκε στην ανάγκη αφαίρεσης του τρομοκρατικού περιεχομένου από τις διαδικτυακές πλατφόρμες και μεταξύ άλλων υπογράμμισε τα εξής:
"Με πολλές από τις εταιρείες που εκπροσωπούνται σήμερα, εδώ, έχει αναπτυχθεί μια εξαιρετική συνεργασία, ήδη από το 2015, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Διαδικτυακού Φόρουμ.
Οι πλατφόρμες που έχετε δημιουργήσει άλλαξαν τον κόσμο στον οποίον ζούμε. Στόχος μας είναι να αποτρέψουμε την χρήση των πλατφορμών από άτομα που επιθυμούν να βλάψουν άλλους πολίτες. Κύριο μέλημά μου αποτελεί, ασφαλώς, η καταπολέμηση της τρομοκρατίας.
Όσοι συμμετείχαν στον Ευρωπαϊκό Διαδικτυακό Φόρουμ τον Δεκέμβριο, αντιλήφθηκαν την ανάγκη των κρατών μελών για την άμεση ανάληψη δράσης.
Κοινό γνώρισμα πολλών από τις τρομοκρατικές επιθέσεις που πραγματοποιήθηκαν το 2017 στη Γερμανία, τη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Σουηδία, την Ισπανία και τη Φινλανδία αποτέλεσε η χρήση του διαδικτύου με στόχο τη στρατολόγηση υποστηρικτών, τον συντονισμό των επιθέσεων ή τη διάδοση οδηγιών για την κατασκευή εκρηκτικών μηχανισμών.
Έχει σημειωθεί πρόοδος, και το παράνομο διαδικτυακό περιεχόμενο ήδη διαγράφεται. Τα αποτελέσματα της συνάντησης του Δεκεμβρίου είναι ενθαρρυντικά σε ό,τι αφορά τον αυτόματο εντοπισμό τρομοκρατικού περιεχομένου, την αποτροπή της επανεμφάνισής του (re-uploading) χάρη στην κοινή βάση δεδομένων (database of hashes), καθώς και την αφαίρεση τρομοκρατικού περιεχομένου χάρη στον μηχανισμό αναφοράς.
Πρέπει, όμως, να γίνουν περισσότερα για την αποτελεσματική προστασία των πολιτών μας. Συγκεκριμένα, το περιεχόμενο θα πρέπει να διαγράφεται εντός 1-2 ωρών. Οι πληροφορίες σχετικά με την αφαίρεση του περιεχομένου θα πρέπει να είναι διαθέσιμες στις αρχές επιβολής του νόμου, προκειμένου να χρησιμοποιούνται ως αποδεικτικά στοιχεία στο πλαίσιο ερευνών. Επίσης, οι αναφορές θα πρέπει να καταστούν περισσότερο διαφανείς και συστηματικές, ενώ θα πρέπει να παρέχονται σαφή στατιστικά στοιχεία σχετικά με την πρόοδο που πραγματοποιείται.
Τέλος, θα πρέπει η τεχνολογία και η τεχνογνωσία των μεγάλων εταιριών του διαδικτύου, όπως για παράδειγμα η κοινή βάση δεδομένων, να είναι διαθέσιμες προς τις μικρότερες εταιρείες, ώστε να διασφαλιστεί ότι δεν θα αποτελούν τον πιο αδύναμο κρίκο.
Χρειαζόμαστε άμεσα αποτελέσματα. Το πεδίο μάχης δεν βρίσκεται, πλέον, στη Συρία ή στο Ιράκ, αλλά στο διαδίκτυο. Οι εταιρείες του διαδικτύου μπορούν να συμβάλλουν στην οριστική απομάκρυνση του τρομοκρατικού περιεχομένου και στην πρόληψη εξάπλωσής του.
Τον Φεβρουάριο θα πραγματοποιηθεί η επόμενη συνάντηση του Ευρωπαϊκού Διαδικτυακού Φόρουμ. Έχουμε ζητήσει από τις εταιρείες να μας παράσχουν μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου, δεδομένα από μια δέσμη δεικτών. Τα στοιχεία αυτά θα είναι καθοριστικά για τα επόμενά μας βήματα. Σε ό,τι αφορά την υιοθέτηση νομοθετικού πλαισίου, είναι κάτι για το οποίο απαιτείται χρόνος, ωστόσο δεν μπορεί να αποκλεισθεί, εάν, μελλοντικά, κριθεί απαραίτητο.
Τώρα είναι η στιγμή να δράσουμε υπεύθυνα, συλλογικά και αποφασιστικά, στη βάση της σχέσης εμπιστοσύνης και συνεργασίας που έχουμε αναπτύξει, καθώς αποτελεί κοινό μας στόχο η καταπολέμηση αυτής της σύγχρονης απειλής."