Συνέντευξη Επιτρόπου Δ. Αβραμόπουλου στη γαλλική εφημερίδα Le Figaro, 4/7/2017

Printer Friendly and PDF
Ημερομηνία: 
4 Ιουλ 2017
  • Αβραμόπουλος Avramopoulos

 
Σε συνέντευξή στη γαλλική εφημερίδα Le Figaro, ο Επίτροπος Μετανάστευσης, Εσωτερικών Υποθέσεων και Ιθαγένειας κ. Δημήτρης Αβραμόπουλος μίλησε σχετικά με την μεταναστευτική κρίση στη Μεσόγειο. Ο Ευρωπαίος Επίτροπος συμμετείχε την Κυριακή στο Παρίσι, σε έκτακτη σύσκεψη με τους Υπουργούς Εσωτερικών της Ιταλίας, της Γαλλίας και της Γερμανίας.
Η Ιταλία απειλεί να κλείσει τα λιμάνια της, εξαιτίας της αύξησης των μεταναστευτικών ροών. Τι σκοπεύετε να κάνετε;
Η Ιταλία βρίσκεται αντιμέτωπη με μια δύσκολη κατάσταση και θα έχει τη στήριξή μας. Αυτό άλλωστε συμβαίνει ήδη, σε πολιτικό, οικονομικό και υλικοτεχνικό επίπεδο. Έχουμε αποτελέσματα,  πρέπει όμως να εντείνουμε τις προσπάθειές μας για να περιορίσουμε δραστικά τις ροές. Η συνεργασία μας με την Άγκυρα, για παράδειγμα, είχε ως αποτέλεσμα το κλείσιμο της μεταναστευτικής διαδρομής από την Τουρκία προς στην Ελλάδα. Είναι ανάγκη όλα τα Κράτη Μέλη να δείξουν αλληλεγγύη προς την Ιταλία. 
Αυτός ήταν ο σκοπός της συνάντησής σας στο Παρίσι,  την περασμένη Κυριακή;
Ναι, συναντηθήκαμε για να επιβεβαιώσουμε τη στήριξή μας προς την Ιταλία και για να επαναλάβουμε τη βούλησή μας να εξευρεθούν ευρωπαϊκές λύσεις. Έχουμε συμφωνήσει σε τέσσερα βασικά σημεία: την επεξεργασία ενός κώδικα δεοντολογίας για τις ΜΚΟ, την ενίσχυση της Λιβύης για τον έλεγχο των θαλάσσιων και χερσαίων συνόρων της, την αποτελεσματικότερη πολιτική επιστροφής παράτυπων μεταναστών και την επιτάχυνση των μετεγκαταστάσεων. Τα μέτρα αυτά θα συζητήσουμε με τους Υπουργούς Εσωτερικών των κρατών μελών της ΕΕ στο Ταλίν, την Πέμπτη.
Πρέπει να ανοίξει η Γαλλία τα λιμάνια της για τα πλοία των μεταναστών;
Προτεραιότητά μας είναι να μειωθούν οι ροές προς την Ιταλία και να σταματήσουν οι τραγωδίες στη Μεσόγειο. Δεν μπορούμε να αφήσουμε την Ιταλία μόνη της. Η κατάσταση, όπως είναι σήμερα, δεν είναι πλέον βιώσιμη. Η Σύνοδος στο Ταλίν  πρέπει να δώσει συγκεκριμένες απαντήσεις.
Μεταφέροντας μετανάστες από τις λιβυκές ακτές, δεν συντηρεί η Ευρώπη έναν "παράγοντα έλξης"; 
Θίγετε ένα πολύ ευαίσθητο ζήτημα. Είναι αλήθεια ότι η Λιβύη έχει γίνει "παράδεισος" για τους διακινητές. Είναι δύσκολο να βρούμε συνομιλητές στη χώρα αυτή. Είναι πολύ σημαντικό να σταθεροποιηθεί η κατάσταση στη Λιβύη. Με τις ναυτικές επιχειρήσεις «Σοφία» και «Τρίτων» που έχουμε ήδη αναπτύξει, συμβάλλουμε στη διάσωση ζωών και στην καταπολέμηση των δικτύων παράτυπων διακινητών. Παρέχουμε στήριξη προς την ακτοφυλακή της Λιβύης και ενισχύουμε τη συνεργασία μας με τις χώρες που συνορεύουν μαζί της.
Πρόκειται κυρίως για οικονομικούς μετανάστες;
Ναι, και αυτό καθιστά ακόμη πιο περίπλοκη την κατάσταση, δεδομένου ότι οι περισσότεροι από αυτούς υποβάλλουν αιτήσεις ασύλου. Τα κέντρα υποδοχής, παρουσιάζουν κορεσμό και πρέπει να δημιουργηθούν καινούρια. Όλοι όσοι δεν χρήζουν διεθνούς προστασίας πρέπει να επιστρέψουν στη χώρα τους το συντομότερο δυνατόν, σε ανθρώπινες συνθήκες. Θα παράσχουμε βοήθεια και στον τομέα αυτό, όπως άλλωστε κάνουμε ήδη.
Η Γαλλία, από την πλευρά της, θεωρείτε πως κάνει αρκετά;
Η στάση της Γαλλίας είναι πολύ υπεύθυνη εξαρχής. Δέχεται και η ίδια πίεση, ιδιαίτερα στην περιοχή του Calais. Έχει ωστόσο τη δυνατότητα να συμβάλλει περαιτέρω. Για παράδειγμα, σε ό,τι αφορά το καταπιστευματικό ταμείο για την Αφρική, η Ρώμη έχει συνεισφέρει 4 εκατομμύρια ευρώ, η Γερμανία 50 εκατομμύρια ευρώ και η Γαλλία μόλις 3 εκατομμύρια ευρώ. Το ποσό αυτό είναι αρκετά χαμηλό.
Ο κανονισμός του Δουβλίνου θέτει όλο το βάρος της μεταναστευτικής κρίσης στις χώρες που βρίσκονται στα σύνορα της ΕΕ. Πρέπει να αναθεωρηθεί ο κανονισμός του Δουβλίνου, ο οποίος έχει προκαλέσει αυτή τη δύσκολη κατάσταση για την Ιταλία και την Ελλάδα;
Ο κανονισμός του Δουβλίνου σχεδιάστηκε σε συνθήκες που διαφέρουν από τις σημερινές. Ο εν λόγω κανονισμός προβλέπει ότι οι αιτούντες άσυλο πρέπει να υποβάλλουν την αίτησή τους για άσυλο στην πρώτη χώρα εισόδου στην Ευρώπη. Το σύστημα αυτό δεν είναι δίκαιο καθώς μεταφέρει όλη την πίεση στα κράτη μέλη που βρίσκονται στα εξωτερικά σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σήμερα, πρέπει όλες οι χώρες να αναλάβουν το μερίδιο της ευθύνης που τους αναλογεί.
Ποιες χώρες δεν τηρούν τους κανόνες;
Η Ουγγαρία, η Πολωνία και η Τσεχία δεν συνεργάστηκαν καθόλου σε ό,τι αφορά τη μετεγκατάσταση των μεταναστών. Έχουμε ήδη ξεκινήσει τις διαδικασίες επί παραβάσει, που μπορούν να καταλήξουν σε παραπομπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Δεν είναι κάτι που με χαροποιεί, πρέπει όμως να είμαστε δίκαιοι απέναντι στις χώρες που εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις τους.
Στη Γαλλία, δεν πραγματοποιούνται επιστροφές για εννέα στους δέκα μετανάστες. Δεν θα κέρδιζε σε αξιοπιστία η Ευρώπη αν βοηθούσε στις επιστροφές όσων έχει απορριφθεί το αίτημα για άσυλο;
Βεβαίως, η επιστροφή στη χώρα προέλευσης είναι μια από τις βασικές πτυχές της συνολικής μεταναστευτικής πολιτικής μας. Όλες οι ευρωπαϊκές χώρες θα πρέπει να αυξήσουν τις επιστροφές, γιατί μέχρι στιγμής ο αριθμός παραμένει πολύ χαμηλός. Επιπλέον, η Ευρωπαϊκή Ένωση παρέχει σημαντική υποστήριξη προς τα Κράτη Μέλη για όλες τις επιχειρήσεις επιστροφής.
Διαθέτετε στοιχεία σχετικά με τον ακριβή αριθμό πτήσεων που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί;
Από την αρχή του έτους,  η Ευρωπαϊκή Συνοριοφυλακή και Ακτοφυλακή οργάνωσε 168 κοινές πτήσεις επιστροφής και υποστήριξε την επιστροφή περισσοτέρων από 7.886 μετανάστών. Η μεγαλύτερη πρόκληση για την αύξηση του αριθμού των επιστροφών είναι να εξασφαλισθεί η συνεργασία των χωρών προέλευσης για την επανεισδοχή των υπηκόων τους. Αντιμετωπίζουμε την έλλειψη πολιτικής βούλησης των χωρών προέλευσης, κάτι που δυσκολεύει σε μεγάλο βαθμό το έργο μας.
Από τον προσεχή Νοέμβριο, η Γαλλία δεν θα μπορεί να επωφελείται πλέον από την παρέκκλιση που της επιτρέπει να πραγματοποιεί συστηματικούς ελέγχους στα σύνορα. Ποιες είναι επιλογές που διαθέτει για τον περιορισμό των αφίξεων παράτυπων μεταναστών;
Η θέση μου σχετικά με τον χώρο Σένγκεν είναι απλή: είναι επιτακτική ανάγκη να διαφυλάξουμε την ελεύθερη κυκλοφορία εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα, στον ύψιστο βαθμό, την ασφάλεια των ευρωπαίων πολιτών. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσω της ενίσχυσης των κοινών ευρωπαϊκών συνόρων. Σε αυτόν τον τομέα, η Ευρώπη έχει κάνει ήδη πολλά. Συνεχίζουμε την τοποθέτηση ευρωπαίων συνοριοφυλάκων. Επίσης, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο συμφώνησαν σχετικά με τη δημιουργία ενός συστήματος Εισόδου/Εξόδου, το οποίο θα επιτρέπει την καταχώριση υπηκόων τρίτων χωρών που εισέρχονται και εξέρχονται. 

Διαδώστε το!

glqxz9283 sfy39587stf02 mnesdcuix8
sfy39587stf03
sfy39587stp15