Συνέντευξη Επιτρόπου κ. Δ. Αβραμόπουλου στην εφημερίδα "Real News" και στον δημοσιογράφο κ. Β. Σκουρή, 2/10/2016

Print Friendly, PDF & Email
Ημερομηνία: 
3 Οκτ 2016

ΕΡΩΤΗΣΗ: Μπορεί να υπάρξει Ευρώπη με φράχτες και τείχη κ. Επίτροπε;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Τα τείχη και οι φράχτες μας πάνε πίσω, σε ένα παρελθόν μιας βαθιάς διαιρεμένης μεταπολεμικής Ευρώπης. 

Μη ξεχνάμε ότι σήμερα η Ευρωπαϊκή Ένωση αποτελεί το πιο επιτυχημένο, ελκυστικό δημοκρατικό εγχείρημα της ανθρώπινης ιστορίας. Ένα περιβάλλον με ανοικτά εσωτερικά σύνορα για να κυκλοφορούν ελεύθερα πολίτες, αγαθά, υπηρεσίες και κεφάλαια. 

Σήμερα όμως, εξαιτίας των γεωπολιτικών ανακατατάξεων στην ευρύτερη περιοχή μας, βρισκόμαστε αντιμέτωποι με δύο κρίσιμης σημασίας προκλήσεις για τη συνοχή και τη βιωσιμότητα του κοινού μας ευρωπαϊκού εγχειρήματος: την μετανάστευση και την τρομοκρατία. 

Απέναντι σε προκλήσεις που δεν γνωρίζουν εθνικά σύνορα –και προφανώς δεν αντιμετωπίζονται με φράχτες- αλλά μόνο με κοινές λύσεις, αλληλεγγύη και υπευθυνότητα. Κάποιοι δυστυχώς ξεθάβουν τα φαντάσματα του παρελθόντος, και με όχημα τον λαϊκισμό και τη δημαγωγία ξαναστήνουν τείχη και φράχτες, κλείνουν σύνορα. 

Κάποιοι λένε ότι κατά τον Μαρξ η ιστορία επαναλαμβάνεται. Διαφωνώ. Οι άνθρωποι επαναλαμβάνουν την ιστορία, γιατί πολύ απλά δεν τη μελετούν. 

Δεν υπάρχουν μοναχικοί, εθνικοί δρόμοι στην Ευρώπη. Διαφορετικά, δεν μπορεί να υπάρξει Ευρώπη.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Με τα κράτη που δεν δέχονται πρόσφυγες στο έδαφός τους τι θα γίνει;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Το περασμένο Σάββατο εκπροσώπησα την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στη Σύνοδο που συγκάλεσε ο Αυστριακός Καγκελάριος κ. Κέρνστη Βιέννη για τη μετανάστευση, με τους ηγέτες των χωρών που αποτελούν τον λεγόμενο βαλκανικό διάδρομο

Δεσμευτήκαμε να συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε στενά και συντονισμένα, γιατί οι μεταναστευτικές προκλήσεις δεν γνωρίζουν σύνορα. Το πνεύμα που τελικά επικράτησε στη συνάντηση ήταν ότι όλοι είμαστε μέλη της Ευρωπαϊκής οικογένειας, και η μόνη λύση είναι η κοινή λύση, κάτι που επιβεβαιώσαμε και στην κατ' ιδίαν συνάντηση που είχα με την Καγκελάριο κ. Μέρκελ. 

Εξάλλου, ας δούμε και τα θετικά δεδομένα. Την Τετάρτη παρουσίασα τημηνιαία έκθεση για την πρόοδο των μετεγκαταστάσεων: διαπιστώνεται μια σαφής αύξηση.Τον τελευταίο μήνα ειδικά, καταγράφηκαν περισσότερες από 1200 μετεγκαταστάσεις συνολικά από Ελλάδα και Ιταλία, πάνω από 1000 ειδικά από την Ελλάδα, ενώυπήρξε ημέρα που είχαμε 200 μετεγκαταστάσεις! 

Ταυτόχρονα, όλο και περισσότερα κράτη μέλη δεσμεύονται και συμμετέχουν πιο ενεργά στον μηχανισμό: η Γερμανία και το Βέλγιο δεσμεύτηκαν για 500 και 100 μετεγκαταστάσεις μηνιαίως. Ελπίζω να βρουν σύντομα πολλούς μιμητές. 

Πρέπει επομένως να χτίσουμε πάνω σε αυτή την πρόοδο, γιατί αυτό που αποδεικνύεται είναι ότι αν υπάρχει πολιτική βούληση ο μηχανισμός μετεγκαταστάσεων μπορεί να λειτουργήσει, και μάλιστα με μεγάλη αποτελεσματικότητα.

Όλα τα κράτη μέλη έχουν υποχρέωση να εφαρμόζουν ότι έχουμε συμφωνήσει. Οι μετεγκαταστάσεις είναι προτεραιότητα αυτής της Επιτροπής και προσωπικά δική μου. Είμαι βέβαιος ότι, τελικά, το επιχείρημά μας πως η ευρωπαϊκή, κοινή προσέγγιση είναι πολύ πιο αποτελεσματική από εθνικά, αποσπασματικά μέτρα, θα πείσει ακόμα και τους τελευταίους που δείχνουν απροθυμία να συμμετάσχουν.  

 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι θα σημαίνει για την Ελλάδα, αλλά και για την Ευρώπη, τυχόν κατάρρευση της συμφωνίας ΕΕ-Τουρκίας;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Να σημειώσουμε ότι δεν είναι ακριβώς συμφωνία αλλά μια κοινή «Δήλωση», με συγκεκριμένους όρους συνεργασίας, που όμως δεσμεύει τις δύο πλευρές. Και δεν υπάρχει καμία αμφιβολία πλέον ότι η εφαρμογή της «Δήλωσης» ΕΕ-Τουρκίας έχει καταλυτική επίδραση καταρχήν για τη δραστική μείωση των αφίξεων μεταναστών και προσφύγων στο Αιγαίο. Η «Δήλωση» ισχύει, και οι δυο πλευρές δεσμεύονται να συνεχίσουν να την εφαρμόζουν. Όπως και γίνεται.

Η συνεννόηση αυτή αποτελεί ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της στρατηγικής μας για την αντιμετώπιση της κρίσης, δεν είναι όμως και το μοναδικό. Έχουμε θέσει σε εφαρμογή το νέο πλαίσιο εταιρικής σχέσης με τρίτα κράτη μέλη προέλευσης και διέλευσης των μεταναστευτικών ροών, για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα στις ρίζες του, αλλά και για να προωθήσουμε την πολιτική επιστροφών και επανεισδοχών προς τις χώρες αυτές. 

Επίσης, θα μεταβώ στη Βουλγαρία στις 6 Οκτωβρίου για την επίσημη έναρξη της νέας Ευρωπαϊκής Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής. Ο ενισχυμένος αυτός Οργανισμός αναμένεται να έχει καθοριστικό ρόλο για την καλύτερη και πιο αποτελεσματική προστασία και διαχείριση των κοινών Ευρωπαϊκών εξωτερικών μας συνόρων. 

Σας θυμίζω ότι μόνο μέσα σε έξι μήνες σχεδιάσαμε, νομοθετήσαμε και πλέον θέτουμε σε πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα τον νέο Οργανισμό που εγγυάται ότι η προστασία των εξωτερικών συνόρων ενός Κράτος Μέλους είναι κοινή ευρωπαϊκή ευθύνη.

Είναι ένα απτό παράδειγμα της Ευρώπης που παράγει αποτελέσματα, άμεσα και ουσιαστικά. 

 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Συνεπώς οι σχέσεις ΕΕ-Τουρκίας που διαταράχθηκαν με αφορμή το πραξικόπημα, δεν πρέπει να διαρραγούν…

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ήμουν ο πρώτος Ευρωπαίος αξιωματούχος που επισκέφθηκα την Άγκυρα, μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα της 15ης Ιουλίου. Στις κατ'ιδίαν συναντήσεις που είχα με τον Πρόεδρο Ερντογάν και με μέλη της κυβέρνησης, αλλά και στις επίσημες δηλώσεις μου είχα τη δυνατότητα να εκφράσω την υποστήριξη της ΕΕ προς τους δημοκρατικά εκλεγμένους θεσμούς της Τουρκίας και την αλληλεγγύη μας προς τον τουρκικό λαό. Και οι δυο πλευρές εκδηλώσαμε την προσήλωσή μας για την περαιτέρω ενδυνάμωση των σχέσεών μας. Δεδομένων των κοινών προκλήσεων που αντιμετωπίζουμε και της πολιτικής αστάθειας που επικρατεί στην ευρύτερη περιοχή, περισσότερο από ποτέ, ΕΕ και Τουρκία πρέπει να παραμείνουν στενοί εταίροι. 

Προφανώς και υπάρχουν ακόμα ανοικτά ζητήματα για την επίλυση των οποίων εργαζόμαστε από κοινού. 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Η Ελλάδα τι πρέπει να επισπεύσει για το προσφυγικό;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Έχει γίνει σημαντική πρόοδος. 

Ωστόσο, πρέπει να γίνουν ακόμα πολλά. 

Η δημιουργία ανοικτών δομών υποδοχής, η εξασφάλιση αποτελεσματικής πρόσβασης στις διαδικασίες και η επαρκής στελέχωση της Υπηρεσίας Ασύλου, η δημιουργία υποδομών για τις ευάλωτες ομάδες όπως τα ασυνόδευτα ανήλικα παιδιά, αλλά και η  πιο γρήγορη απορρόφηση των διαθέσιμων ευρωπαϊκών κονδυλίων, είναι τα κύρια σημεία στα οποία πρέπει να εντείνει τώρα τις προσπάθειές της Ελλάδα. Συνεργαζόμαστε στενά με τις ελληνικές αρχές, αυξάνουμε διαρκώς την υποστήριξη μας σε εξειδικευμένο προσωπικό, τεχνική βοήθεια και χρηματοδοτικούς πόρους. 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Η Ευρώπη τι χρήματα έχει δώσει κ. Αβραμόπουλε; Και πόσα έχουν απορροφηθεί; 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ:Η συνολική χρηματοδοτική βοήθεια που έχει διαθέσει μέχρι στιγμής η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την αντιμετώπιση της μεταναστευτικής κρίσης στην Ελλάδαξεπερνάει το ένα δις ευρώ.

Το μεγαλύτερο μέρος του ποσού αυτού διατίθεται άμεσα στις στις ελληνικές αρχές –αλλά όχι το σύνολο, έχουν για παράδειγμα διατεθεί χρήματα και σε Διεθνείς Οργανισμούς που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης.

Το συνολικό ποσό όμως προορίζεται αποκλειστικά για τη διαχείριση της μεταναστευτικής κρίσης στην Ελλάδα.

Συνολικά 509 εκατομμύρια ευρώ έχουν δεσμευθεί για το εθνικό πρόγραμμα της Ελλάδας (για την προγραμματική περίοδο 2014-2020) από το Ταμείο για το Άσυλο, τη Μετανάστευση και την Ένταξη και το Ταμείο για την Εσωτερική Ασφάλεια, άλλα 352 εκατομμύρια ευρώ έχουν δοθεί ως επείγουσα βοήθεια από τις αρχές του 2015 από τα ίδια ταμεία, ενώ 198 εκατομμύρια ευρώ έχουν ήδη διατεθεί για το νέο χρηματοδοτικό εργαλείο επείγουσας ανθρωπιστικής υποστήριξης προς τους πρόσφυγες.  

Είναι ανάγκη η Ελλάδα να επιταχύνει άμεσα τις διαδικασίες απορρόφησης των εθνικών κυρίως προγραμμάτων. Οι υπηρεσίες της Επιτροπής βρίσκονται σε διαρκή επαφή με τις ελληνικές αρχές για να βοηθήσουν να ξεπερασθούν τα όποια προβλήματα υπάρχουν. 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Το ενδεχόμενο να αξιοποιείται το προσφυγικό από  τζιχαντιστές, το θεωρείτε υπαρκτό;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Μετανάστευση και τρομοκρατία είναι δυο ξεχωριστά, διακριτά, ζητήματα.

Η σύνδεση τους γίνεται συνήθως με σκοπιμότητα, προκειμένου να στοχοποιηθεί η μεταναστευτική μας πολιτική από ξενοφοβικές και λαϊκιστικές δυνάμεις. 

Φυσικά, δεν μπορούμε να αποκλείσουμε το ενδεχόμενο κάποιοι να εκμεταλλεύθηκαν τη μεταναστευτική κρίση για να εξυπηρετήσουν τους κακόβουλους σκοπούς τους. 

Ας μην ξεχνάμε όμως, ότι, με ελάχιστες εξαιρέσεις, τα πρόσφατα τρομοκρατικά κτυπήματα στην Ευρώπη έγιναν από ανθρώπους που είχαν γεννηθεί και μεγάλωσαν εδώ.

Όπως όμως έχουμε κατ΄ επανάληψη τονίσει, η ανεκτικότητα και η αλληλεγγύη που δείχνουμε για την αντιμετώπιση της μεταναστευτικής κρίσης δεν θα έχει ως τίμημα την ασφάλεια των πολιτών μας. Εντείνουμε τις προσπάθειες μας για έναν πιο αυστηρό, πιο αποτελεσματικό έλεγχο των εξωτερικών μας συνόρων. Η Ευρωπαϊκή Συνοριοφυλακή και Ακτοφυλακή που προανέφερα, το σύστημα Εισόδου-Εξόδου και το ευρωπαϊκό σύστημα πληροφοριών και αδειοδότησης για ταξίδια(ETIAS), κάτι παρόμοιο με την αμερικανική ESTA, είναι μερικά από τα μέτρα που θα συμβάλλουν προς τον σκοπό αυτό. 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Αναθεώρηση του Δουβλίνου συζητά η ΕΕ;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Μα είναι μια από τις πολιτικές μας προτεραιότητες, για την οποία είχα δεσμευτεί ήδη πριν επίσημα οριστώ Επίτροπος ενώπιον της αρμόδιας Επιτροπής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. 

Η πρότασή μας βρίσκεται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, στα χέρια των συν-νομοθετών, του Συμβουλίου και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Χρειαζόμαστε ένα δικαιότερο σύστημα καταμερισμού των ευθυνών για την αντιμετώπιση της πίεσης που δέχονται τα κράτη μέλη που φθάνουν πρώτα οι πρόσφυγες. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει παρουσιάσει όχι μόνο την πρόταση της αναθεώρησης του Δουβλίνου αλλά δυο δέσμες προτάσεων για την ριζική μεταρρύθμιση του ευρωπαϊκού συστήματος ασύλου. 

Ωστόσο, μέχρι να ολοκληρωθεί η αναθεώρηση τα κράτη μέλη πρέπει να συνεχίσουν την εφαρμογή των υφιστάμενων κανόνων. Αλλιώς το μόνο που κάνουμε είναι βάζουμε βούτυρο στο ψωμί των οργανωμένων κυκλωμάτων διακινητών, δίνοντας τη δυνατότητα στους αιτούντες άσυλο να επιλέγουν την χώρα που θα υποβάλλουν την αίτησή τους. 

Από την άλλη πλευρά, όταν συζητάμε για την επιστροφή της Ελλάδας στο καθεστώς του Δουβλίνου, πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι αυτή τη στιγμή η Ελλάδα ήδη επωμίζεται δυσανάλογο βάρος, καθώς στη χώρα βρίσκονται εγκλωβισμένα περίπου 60.000 άτομα.

Οι κανόνες του Δουβλίνου δεν μπορεί να εφαρμόζονται μονομερώς, χωρίς να λειτουργεί ο μηχανισμός μετεγκαταστάσεων. Τον Δεκέμβριο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα επανέλθει στο ζήτημα για να αξιολογήσει την πρόοδο που θα έχει συντελεστεί. Ακόμα και αν ισχύουν οι προϋποθέσεις, οι επιστροφές προς την Ελλάδα θα πρέπει να ξεκινήσουν σταδιακά και κατά περίπτωση. 

Δουβλίνο και μετεγκαταστάσεις είναι οι δυο όψεις του ίδιου νομίσματος. 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Μετά και το Brexit η ακροδεξιά δείχνει να ενισχύεται. Πώς θα αντιμετωπιστεί;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Μετά το Brexit η Ευρώπη βιώνει μια "υπαρξιακή κρίση". Το Brexit είναι το σύμπτωμα μιας πιο βαθιάς κρίσης, που είναι σε εξέλιξη. Μιας κρίσης αξιών και οράματος. Ο δρόμος μπροστά μας είναι ένας. Μια καλύτερη και πιο αποφασιστική Ένωση. Μια Ένωση που θα απευθύνεται στο μυαλό και στη καρδιά των Ευρωπαίων πολιτών, που θα ασχολείται με τις σημαντικές ανησυχίες τους και θα ενισχύει το αίσθημα συμμετοχής τους σε μια μεγάλη οικογένεια. Μπροστά στις σημαντικές προκλήσεις που δεν περιορίζονται εντός των εθνικών συνόρων, οι πολίτες απαιτούν ευρωπαϊκές απαντήσεις. Αυτό που χρειάζεται είναι ισχυρή, οραματική ηγεσία σε όλα τα επίπεδα: τοπικό, περιφερειακό, εθνικό, Ευρωπαϊκό. Φιλόδοξες και τολμηρές αποφάσεις και ανοικτή αντιπαράθεση με στενόμυαλες λαϊκίστικες και εθνικιστικές συμπεριφορές.

Διαδώστε το!

glqxz9283 sfy39587stf02 mnesdcuix8
sfy39587stf03
sfy39587stp15